Hjælp – ingen lytter til mig!

Lise er Team Manager i en butikskæde. Hun er ambitiøs. Hun elsker sit job og føler virkelig hun har de kompetencer, der skal til for at få tingene løst og salget skruet i vejret. Hun er vellidt blandt sit team, og det burde derfor være en let sag for hende at sørge for, at planer og strategier bliver kommunikeret ud til teamet og ført ud i livet. Alligevel oplever Lise, at der ikke rigtig er nogen, der tager hendes udtalelser og pointer alvorligt, når hun afholder teammøder. Hun bliver ofte afbrudt i sin talestrøm af sine teammedlemmer, når hun forsøger at kommunikere strategier og pointer ud, som teamet skal handle på. Selvom hun officielt er leder af teamet, er der ingen der rigtig lytter til hende eller tager hende alvorligt. Det er i sagens natur et stort problem for hende og for hendes chef. Derfor henvendte Lise sig til mig for at få hjælp til løse det problem.

Sidder du også nogen gange i møder ligesom Lise og føler du har noget vigtigt på hjerte, at du er mere end kompetent til at udtale dig om et givent emne, men at ingen rigtig lytter til dig og tager dig alvorligt? Så ved du, hvor frustrerende det føles. Du ved inderst inde, at du er kompetent og dygtig til dit arbejde, og alligevel begynder du måske at stille spørgsmålstegn ved dig selv, fordi du ikke får den respons, du forventer. Udover at det føles frustrerende, forhindrer det dig faktisk i at udføre dit job eller din opgave tilfredsstillende, og på sigt vil det også forhindre dig i at avancere på karrierestigen . Men fortvivl ikke, for ligesom Lise, kan du gøre noget ved det!

Derfor lytter folk ikke til dig

Når du skal tage ordet til et møde er det af afgørende betydning, at du kan bemægtige dig rummet. Med det menes, at du skal få dine tilhørere – i Lises tilfælde hendes teammedlemmer – til at opfatte dig som selvsikker, kompetent og troværdig. Gør de ikke det, tager de dig ikke alvorligt, og de gider ikke høre på dig. Du skal derfor udstråle en naturlig autoritet. Det gjorde Lise ikke, fordi hendes stemme (og kropssprog) ikke signalerede autoritet. På trods af at hun var teamleder, kunne hun ikke rigtig lide at være på og i centrum. Det betød, at hun talte meget lavmælt, og var bange for at lyde for ‘bossy’, hvis hun skruede op for lydstyrken. Hun blev også hurtigt træt i stemmen, når hun skulle tale i længere tid, og hun blev stakåndet. Hun kom derved til at udstråle usikkerhed, selvom hun var helt klar på sine pointer, og vidste, at det hun ville sige var vigtigt og afgørende for teamets succes. Alt det var med til at underminere hendes troværdighed og autoritet. Så vi begyndte at arbejde med hendes intention, stemme og kropssprog.

Sådan får du folk til at lytte til dig

Folk elsker at lytte til dig, når du udstråler selvsikkerhed, troværdighed og autoritet. Så gør ligesom Lise og følg nedenstående tips:

  • Vær mental parat. Det vil sige, at du skal være bevidst om, at du har en rolle at spille og noget vigtigt at bidrage med. Hvis du ikke selv tror på det, hvorfor skulle andre så tro det?
  • Hav en klar intention. Du skal være helt klar i spyttet om, hvad du gerne vil sige, og hvad du vil opnå med det. Du skal altså have styr på dine pointer og mene, hvad du siger!
  • Hav et overbevisende ordvalg. Du skal formulere dig klart og tydeligt i et sprog, der kan forstås af alle. Drop alle unødvendige fyldord som ‘øh’, ‘altså’, ‘bare’, ‘ligesom’ ‘måske’ osv. Fyldord som disse signalerer usikkerhed og underminere din autoritet.
  • Du skal sikre dig, at din stemmeføring er overbevisende. Det betyder, at du skal huske at trække vejret dybt og roligt. Du skal tale i et stille og roligt tempo og holde de nødvendige pauser undervejs, så folk kan fordøje dine guldkorn. Husk at tale tydeligt, så folk kan forstå dine ord. Og du skal sikre dig, at du er komfortabel med at tale med en lydstyrke, der nemt kan høres af andre. Det kan ikke nytte noget, at du sidder og ‘putter’ med din lyd. Overbevisende tale er tale, der tydeligt kan høres af dem du taler til! En overbevisende stemme er en dynamisk stemme, der ikke er tøvende og mumlende!
  • Bevæg din krop, mens du taler. Sidder du ned, så brug armene og hænderne til at understrege dine pointer. Krop og stemme hænger sammen, så hvad du gør med kroppen afspejler sig i stemmen. En krop i bevægelse har også nemmere ved at trække vejret dybt, så du undgår at blive stakåndet undervejs. At være stakåndet signalerer usikkerhed og føles også rigtig ubehageligt. Derudover skal du med kroppen signalere, at du hviler i dig selv og er komfortabel med at være i centrum og blive lyttet til.

Comments are closed.